Thursday, June 6, 2013

PATI DELIMA GULSAN


DELIMA AMAT DISYORKAN DIAMBIL OLEH IBU-IBU HAMIL

1. Jika diambil semasa awal kehamilan, ia dapat mengelakkan 'morning sickness'
2. Menjaga degupan jantung agar tetap normal (bagi ibu dan perkembangan fetusnya).
3. Menunjang kepekaan saraf 
dan otot agar berfungsi secara teratur (kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaannya menunjang pergerakan bayi yang dikandung)
4. Kulit bayi... anda sihat, gebu dan cantik
5. Menstabilkan tekanan darah
6. Menstabilkan paras gula dalam darah / elak kencing manis
7. Merawat penyakit asma / jantung
8. Mengandungi ‘potassium’ di mana ia dapat mengelakkan kekejangan kaki yang biasanya dihadapi oleh ibu mengandung pada waktu malam



MELINDUNGI OTAK BAYI


1. Kajian Pediatrik mendapati meminum jus delima semasa mengandung dapat melindungi otak bayi semasa kelahiran.
2. Jus delima juga dapat membantu pengguna untuk mendapatkan bayi yang sihat. Beberapa tahun lepas, doktor mengesahkan bahawa ketidakcukupan asid folik (folate) boleh menyebabkan tiub saraf yang cacat seperti kerosakan pada tulang belakang dan sumbing pada lelangit bibir untuk bayi. Itulah sebabnya kenapa Persatuan Perubatan Amerika mencadangkan supaya semua ibu yang mengandung mengambil supplemen yang mempunyai asid folik setiap hari. Jus delima memenuhi bekalan asid folik sebaik seperti vitamin dan mineral yang penting untuk perkembangan bayi.


Antara Khasiat Lain Buah Delima ialah:
-Menguatkan daya tahan tubuh untuk melawan serangan penyakit
-Melawan penyakit gout
-Mengurangkan batuk dan menghilangkan kahak
-Merawat ‘sinus’
-Mengatasi masalah kekeringan vagina wanita secara semulajadi
-Meningkatkan tenaga
-Membantu mencerdaskan minda dan daya ingatan kanak-kanak dan pelajar Kandungan antioksidan (Polifenol) dan vitamin C yang tinggi mampu melindungi sel-sel tubuh kita daripada rosak dan boleh meredakan ketegangan urat saraf
-Menguatkan sistem penghadaman, membersihkan usus dan -mengeluarkan keracunan badan
-Menurunkan paras glukosa dalam darah, membantu pesakit kencing manis
-Mengatasi masalah penyakit buasir
-Menghapuskan kahak dan meredakan batuk
-Mencegah berlakunya serangan angin ahmar bagi golongan warga tua
-Mengatasi penyakit anemia dengan membekalkan zat besi yang secukupnya
-Menormalkan fungsi hati
-Menstabilkan peredaran darah
-Merawat cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi
-Mencuci darah kotor
-Antioksida yang tinggi
-Menstabilkan paras kolesterol
-Mencegah penyakit jantung
-Mencegah penyakit barah
-Merangsang tenaga batin

Cara amalan :
1 sudu besar sebelum sarapan dan malam sebelum tidur.
Boleh diminum terus utk kesan yg lebih cepat atau dibancuh seperti jus

HARGA : 


RM15 (1 BOTOL) +  RM8 POS(SM)/RM15(SWAK)/RM18(SABAH) LEBIH MURAH DARI PASARAN
RM44 (3 BOTOL) + RM8 POS(SM)/RM15(SWAK)/RM18(SABAH)


****BORONG MIN 1 KOTAK****


SEKOTAK = 24 BOTOL (RM 288 + POSTING)
BERMAKSUD 1 BOTOL= RM 12

TERNYATA LEBIH MURAH!!!!

CASH AND DELIVERY SEKITAR KUANTAN SAHAJA
*UNTUK PENGHANTARAN DI SEKITAR KUANTAN RM 5 DIKENAKAN
SMS 0179264784 (SITI) UTK ORDER/PEMBAYARAN DAN PERTANYAAN

Thursday, May 23, 2013

ber TTC

assalamualaikum..

you all tau tak TTC tu apa?

meh sini nak bagi tau.. actually TTC means trying to conceive

ia adalah istilah yang diamalkan oleh pasangan  yang sedang merancang untuk hamil and seterusnya memperolehi anak yang soleh dan solehah.. amin..

so nak habaq mai.. penulis mengamalkan beberapa vitamin ketika berTTC..

asid folik
sangat penting untuk perkembangan bayi.. dinasihatkan ambil 3 bulan sebelum hamil.. so penulis makan brand appeton.. harga rm 29.90.. ada 90 biji untuk 3 bulan.



penulis jugak senang dipengaruhi oleh promoter barangan kesihatan ni.. so penulis tertry product shaklee yang officemate jual.

antara product shaklee yang penulis consume ialah

  • vita-lea (multivitamin) with iron
  • vitamin C
  • b compex with acid folic



ketiga-tiga ni adalah set kesuburan.. penulis decide consume shaklee sbb dia organic bukan sintetik.. which means it better for our body.
harga pun ok, sbb shaklee ni boleh tahan hingga 4 bulan


selain tu penulis amalkan EPO untuk balancekan hormon.. beli di farmasi harga rm15.90 untuk 30 biji.. (xda pic nak share)

so ni la yang penulis amalkan ketika berTTC.. alhamdulillah selepas 2 bulan consume penulis hamil.. still consume semua vitamin di atas except EPO sebab EPO tak boleh diamalkan ketika hamil kerana boleh menyebabkan keguguran tau..

good luck kepada yang sedang berTTC.. allah tidak akan menguji kita di luar kemampuan kita.. percayalah.. think positive ok!!



Thursday, January 17, 2013

kerana ALLAH

Bismillahirrahmanirrahim.

sesuatu yang penulis pelajari hari ini..

semua tahu, bila kita solat kita niat "kerana ALLAH swt"

tapi pernah tak bila kita makan, berkerja, tidur and etc kita niat kerana ALLAH..

SERIUS..

sebelum ni penulis makan sebab lapar, penulis tidur sebab mengantuk, penulis minum sebab dahaga..

so macamna perbuatan kita ni nak dikira sebagai ibadah kan??

mari kita betulkan niat kita

contohnya.. sebelum kita makan kita amal macamni..

Bismillahirrahmanirrahim.

ya Allah, aku makan nikmatmu kerana Mu ya Allah..

so walaupun makanan tak sedap, kita akan sentiasa rasa bersyukur..

walaupun air rasa tawar, kita tetap menikmatinya..

walaupun bekerja gaji sikit kita tetap rasa bayak.. tiap kali dapat gaji kita akn terdetik dalam hati "alhamdulillah dapat gaji, banyaknya".. tanda-tanda rezeki kita diberkati..

tapi bila orang bekerja kerana gaji, duit.. walaupun gaji 10k tetap tak cukup kerana Allah tak redha..

 so..

jom kita betulkan niat kita:)









*tQ radio ikim.. mengisi perjalanan pagi penulis ke tempat kerja





Monday, January 14, 2013

lama menyepi??

assalamualaikum..

sambil bersih2kan habuk2 kat belog kesayangan ni..

dah lama tak ada entry baru..

terlalu banyak yang nak diceritakan..

macam2 yang penulis lalui sepanjang 2012..

pahit

T_T

manis

0.o






tapi

kalini

penulis 

mahu

bermula 

semula

inshaaallah




YOUNG LIVING ESSENTIAL OIL

Assalamualaikum.. khas untuk warga kuantan, jom join kursus young living.. trainer dibawakan khas dari klang.. jom la join ramai-ramai.. ...