Wednesday, March 11, 2015

Car seat pilihan

Assalamualaikum..

since akmal baby i memang tak pernah ajar akmal duduk dalam car seat.
maybe sebab i sangat jarang (boleh bilang) berapa kali je i keluar berdua dengan akmal. 
most all of the time bila i keluar adik i or mak i akan ikut and riba akmal.

kalau i keluar berdua dengan akmal pun biasanya bila nak ambil or hantar papa dia ke terminal bus. akmal akan duduk atas riba i breastfeed.
bila dia breastfeed dia akan baring elok je, and i drive guna sebelah tangan. lagi satu tangan pangku kepala akmal.

actually i ada beli carseat since akmal newborn, SCR7. tapi sebab i tak didik dia dari awal bila i letak dia dalam tu dia akan menangis, tak selesa and i akan berhenti tepi jalan, ambil dia letak atas riba i. so since itulah akmal lagi prefer duduk atas riba i. in case dia dah kenyang, dia akan start la tukar posisi dari baring dia duduk and pegang stereng.

i pun terfikir sampai bila akmal nak duduk atas riba i sebab konfem and totally sangat bahaya. pernah dia tiba-tiba pulas stereng tau, nasib baik tangan i cepat untuk paut stereng tu semula.

so i decide nak beli car seat yang besar yang boleh pakai sampai at least umur akmal 4 tahun.
kerja i memang banyak kena travel and kadang-kadang bila ada weekend yang asben i tak boleh balik sebab kerja, we decide i yang kena travel dari kuantan ke KL supaya akmal dapat jumpa papa dia.

sebab i dah fail dengan SCR 7, akmal pun dah besar and tak muat dah duduk dalam tu, so i buat research. brand2 car seat, harga and ciri-ciri spesel
so memang banyak dekat pasaran macam-macam brand car seat. yang harga ribu riban pun ada.

tapi bagi i asalkan car seat tu praktikal, i ok je.

so i punya target car seat below rm400. sebab ini percubaan kedua untuk akmal

lagi satu i nak car seat yang boleh recline (baring)

hasil research and window shoping i:


firstly i pergi kedai Anakku taman tas
tiada yang sesuai untuk akmal, banyak jual carseat newborn je


then, i pergi ke fabulous mom kuantan. ada dua yang i dah aim masa buka website dia

1.  Koopers

harga 319 (offer) tapi bila i tengok dengan real eyes koopers ni boleh recline tahap sandar je.

2. litte bean


harga rm 289 (offer). boleh 4 adjustable recline positions 

bagi i memang nak beli sangat dah yang ni sebab memenuhi ciri-ciri yang i nak

unfortunately  kedai fabulous mom tak ada stok, if still nak kena beli online. tapi i nak pakai urgent sebab esoknya i ada meeting di Kuala Terengganu. so dari fabulous mom i pergi manjaku. fyi, dekat kuantan memang tak banyak kedai yang jual barang baby.

so masa dekat manjaku ada 2 jenis brand sweet cherry yang i berkenan. harga sama rm299 and boleh 3 adjustable recline positions. 




i sangat berkenan dengan yang oren tu tapi sebab saiz dia kecik siket dari yang biru, so i end up beli yang patern warna biru tu

tapi i beli warna merah.. nampak smart

so keluar dari manjaku i terus pasang pada kereta and letak akmal. macam biasa dia tak nak duduk. so i umpan dia dengan handset i so dia betahan la dalam sepuluh minit senyap layan lagu kartun sampai habis.

one thing i belajar dari online research i, ibu-ibu kene buat pekak bila anak menangis tak nak duduk dalam car seat. so anak tu akan tau yang ibu dia tak kan layan nangis dia, and lama-lama dia akan behave dalam car seat. teori ni sedang diaplikasi, hopefully i berjaya

i belanja satu gambar akmal dalam car seat. 




first time travel to KT, parents i tak ada so i angkut anak buah i 3 orang teman i travel dengan akmal. i tak pkaikan akmal seatbelt/harness sebab akmal meraung tak nak, i pasang kid song kat tablet, dia layan last-last tertidur.
 i berjaya drive 1 jam dengan smooth. then akmal bangun dia terus tak nak duduk dalam tu. dia duduk belakang main dengan sepupu dia.

hopefully our second travel this weekend to KL berjaya sepenuhnya. aminn



No comments:

Post a Comment

Anak Mudah Tidur dengan Young Living Essential Oil

Assalamualaikum.. "Anak yang tak cukup tidur bukan sahaja kuat meragam tetapi boleh menjejaskan kesihatan dan perkembangannya. Sebol...